DISKOGRAFIE

NOVÁ VLNA SE STARÝM OBSAHEM

(2023)

Naše sedmé studiové album je malým ohlédnutím za patnáctiletým obdobím trvání kapely. Písničky na desku jsme vybírali pečlivě. Dali jsme prostor jak výrazným písním, tak i některým zapomenutým klenotům. Všechno jsou to nové verze songů z celé vesperácké historie. Dodali jsme pouze dvě nové písně – Dáma na kolejích, která album otevírá a poslední, poněkud utajený track na CD. Zvukově celá deska představuje směr, kterým se chceme ubírat. Může se zdát žánrově roztříštěná, nicméně to je přesně to, co nás na hudbě baví. Jít po podstatě písničky a nenechat se svazovat stylovými konvencemi. Jsme vděčni producentovi Ondřeji Škochovi za to, že dokázal namíchat z našich písní tak lahodný koktejl, kdy téměř hendrixovskou Starou paní máme zařazenou hned za skoro rammsteinovskou Dámou na kolejích. Hamlet II je inspirován Michaelem Jacksonem a New Kids on The Block, naproti tomu Souboj navozuje tajemnou atmosféru písní Petera Gabriela. Poselství desky je jasné. Hudba je jen jedna! 

Vydavatelství: Freshart production
Mix: Ondřej Škoch
Mastering: Ondřej Škoch
Producent: Ondřej Škoch
Album art: Michal Cetkovský 


"Co na albu upoutá na první poslech, je výborný zvuk. Také oba zpěváci se léty vyzpívali. Do studia šla trojice muzikantů bez bubeníka, takže bicí obstaral producent studiově. Na mě osobně nejvíce zapůsobila poprocková Mraků se ptej mající v sobě napětí a klenoucí se od úvodního zpěvu s minimálním doprovodem až k závěrečnému hudebnímu výbuchu."
Zdeněk Hejduk, Rock&Pop, 10/2023

"Kutnohorská formace Vesper se sama s jistou dávkou nadsázky označuje jako "první český hard-pop". A vlastně je to docela trefné. Chcete-li vkusnou, inteligentní, rockem mnohem víc než decentně prolezlou pop music s hravými i přemýšlivými texty, můžete klidně sáhnout po téhle kapele..."
Petr Korál, Rock&All, 11/2023




VI

(2021)

Navzdory jednoduchému názvu je toto album v historii kapely doposud nejzásadnější. Představuje totiž výraznou změnu ve zvuku kapely a předznamenává jak žánrový posun, tak i posun v celkovém přístupu kapely k autorským postupům. Po předchozích koncepčních albech je album VI pestrobarevnou mozaikou stylů i témat a jde tak zatím o nejrozmanitější album v dosavadní diskografii kapely. Nadále jde ale o typický vesperovský hard-pop, v němž se střídají nabroušené, až punk-rockové, kytary s čirou melodikou popových postupů.

Vydavatelství: Good Day Records
Mix: Jiří Mašek, Ondřej Škoch
Mastering: Jiří Mašek
Producent: Ondřej Škoch
Album art: Veronika Růžková


"Pop rock v podání skupiny Vesper je do šoubyznysového života vybavený potřebnou mírou vkusnosti a také melodické přitažlivosti." 
Petr Korál, Rock´ n´ All, 11/2021

"Kutnohorští natočili povedenou desku, na které s filigránskou přesností smíchali střípky hudebních žánrů."
Zdeněk Hejduk, Rock&Pop, 12/2021

"Silnou stránkou textů je to, že i vážná témata umí napsat a podat s noblesou a nadsázkou a někdy i s vtipem. Je to prostě pop pro hlavy otevřené a ochotné vnímat. Příjemné album."
Petr Kohoutek, Rockpalace.cz, 11/2021

Jde o mírný, klidný, ale inteligentní pop, který se nesnaží zaujmout křiklavými aranžemi nebo hloupě chytlavými texty, což je charakteristika nejen aktuální řadovky, ale celé tvorby Kutnohorských. 
Ondřej Hricko, Musicserver.cz, 12/2021

"Kutnohorská kapela na svém šestém albu učinila obrovský krok vpřed. Těžko uhodnout, zda je příčinou zrání  kapely jako takové nebo práce bývalého baskytaristy Chinaski Ondřeje Škocha, který se ujal produkce. V každém případě je deska plná pestrých aranžérských nápadů, v písničkách se pořád něco děje a pozorný posluchač si může vychutnávat muzikantskou hravost."
Josef Vlček, Headliner, 02/2022




PAN OPTIKUM

(2018)

Albem Pan Optikum kapela více než důstojně uzavírá první dekádu své činnosti. Koncepční záměr tentokrát vyšel na výbornou. Každá píseň popisuje jeden lidský archetyp, dohromady pak tvoří celé panoptikum. Postava pan Optikum je zároveň vypravěčem a průvodcem titulní skladbou alba. Tento jedenáctiminutový opus v sobě snoubí to nejlepší, co z vesperácké tvorby dosud známe. Rychlé i pomalé pasáže, vícehlasé vokály a příjemný rockový doprovod leckde přecházející do patřičné nabroušenosti. Hlas titulní postavy k posluchačům promlouvá v podobě recitativu herce Jana Přeučila. Booklet je vyveden ve steampunkovém stylu, texty písní psány strojopisem a několik stran je doplněno o fotografie kapely ve stylových kostýmech. Chtělo by se říci starý dobrý Vesper, ovšem ve vrcholné formě!

Vydavatelství: Freshart production
Mix: Pavel Brom
Mastering: Přemysl Hass
Album art: Veronika Růžková 


"Vesper se touhle deskou posunul o pěkný kus dál."
Zdeněk Hejduk, Rock&Pop, 12/2018

"Kvalitativní křivka tvorby Vesperu má nepřetržitě stoupající úroveň a nejlepším důkazem je novinka nazvaná Pan Optikum."
Petr Korál, Rock´n´All, 12/2018

"Čím víc to poslouchám a dostávám do hlavy, tím víc se mi to zamlouvá. Ono to zase úplná rádiovka není. Hudebně budiž, to by asi jaksi neuráželo, ale texty jsou pro rádio myslím poněkud hlubší, než je dnes standart. Takováhle muzika často textově obsahuje jakési halekačky, což tady NENÍ a kapele za to děkuji. Líbí se mi. Fakt. Je v tom i trocha prostoru pro důvtip posluchačů, ale tématicky by to mohly zpívat i mnohem a mnohem tvrdší kapely. Takhle to ale funguje dobře. Navíc v tom fakt slyším jakési divadelní prvky a momenty a baví mě to. Deset poprockových kousků plyne moc příjemně a na začátku desky slyšíte dechy a na konci zase "odkaz na Párply"."
Petr Kohoutek, Rockpalace.cz, 01/2019


BLÝSKÁ SE TKÁNÍ

(2016)

Název alba Blýská se tkání (aneb v původním zápisu Blízká setkání) komparuje významy obou foneticky shodných přepisů. Album je koncepčně pojato tak, že kapela přiletí mezi své fanoušky jako návštěva z jiné dimenze, odehraje koncert a zase odletí. Tomu odpovídá zpracování obalu v komiksovém stylu, kde jasně zářící Vesper sestupuje noční oblohou. Do hudebního zpracování se tento motiv promítl zpracováním Intra a závěru poslední písně Odlétám, kde je použit shodný hudební motiv - přílet a odlet kapely. Soubor na tomto CD poprvé zcela upustil od použití akustické kytary a tím se výsledný sound výrazně přiblížil energii živých vystoupení. Pakliže mezi jednotlivými předchozími alby byl znát vzájemný kvalitativní posun, pak u Blýská se tkání musíme hovořit o malé revoluci. Barevnost kytarových zvuků, syntezátoru, propracovanost sólových i vokálních partů, a to vše podpořené více než funkční rytmikou. Tak zní Vesper v roce 2016.

Vydavatelství: Freshart production
Mix: Pavel Brom
Mastering: Přemek Haas
Album art: Gabriela Janovská | Veronika Růžková  


"Vesper si se čtvrtým zářezem v diskografii nepochybně dali záležet a zbývá tak jen konstatovat, že se vynaložené úsilí na výsledku projevilo. "Blýská se tkání" jsou totiž jejich dosavadním autorským vrcholem.
"
Ondřej Hricko, www.musicserver.cz, 2016

"Blýská se tkání je již čtvrté a dosud jasně nejlepší album českobrodských Vesper."
Petr Korál, Rock´n´All, 2016

"Nečekejte jeden dva hity a pár vycpávek. Tahle deska není špatná, jen bych jí asi doporučoval vnímat jako celek. Líbí se mi. Je to inteligentní poprock, ale není to prvoplánovitý produkt pro konzumenty."
Petr Kohoutek, Rockpalace.cz, 01/2019


SMRTI BLÍŽ

(2015)

Kapela vyměnila studio a začala k nahrávání přistupovat zodpovědněji. Třetí album z roku 2015 je po všech stránkách vyzrálejší. Je zde znát daleko lepší práce s hlasy, ale i rytmika působí mnohem kompaktněji a v každé písni lze vypozorovat snahu souboru o zpracování její formy cestou osobitého aranžérského rukopisu. Název alba má posluchači připomenout, že každý den jsme právě o jeden den každý své smrti blíž. Skutečnost sama o sobě znějící morbidně je na CD odlehčena drobnými příběhy textů jednotlivých písní, v nichž kapela již tradičně popisuje radosti i strasti běžného života. Obsah je pojat jako kontrast k názvu. Smrti blíž? Ano, ale právě proto si to pojďme dneska zase se vším všudy užít. Za zmínku stojí i obal alba, jemuž dominuje postava řádové sestry. Její příběh byl následně zpracován v klipu k písni Ztracená.

Vydavatelství: Freshart production
Mix: Pavel Brom
Mastering: Přemek Haas
Album art: Veronika Růžková 


"... novinka přináší naštěstí podstatně víc svěžích a v celku moderně znějících písniček. Skladby jako Nemůžu unést, Totem, Samord nebo mohutnými a vskutku efektivně využitými vícehlasy vybavená Mraků se ptej jsou příjemné hitůvky s výraznými, nikoliv tupě vlezlými melodiemi, souboru se hodně povedla i hardrockově úderná Všechno cos chtěl."

Petr Korál, Rock´n´All, 12/2015


PAPÍROVEJ OSUD

(2014)

Druhé řadové album vyšlo v roce 2014 a svým konceptem má evokovat známou dětskou skládačku s osmi vyústěními lidského osudu. Každá píseň na albu je přiřazena jednomu zakončení skládačky. Devátá píseň je bonusová. Tři písně z alba byly nahrány již v roce 2013, v mezičase kapelu opustil Michal Bartůněk a tak v ostatních písních hraje kytarová sóla nový kytarista Martin Jahodář, synovec frontmana a kapelníka. Není bez zajímavosti, že Michal Bartůněk se na nahrávání v roce 2014 podílel jako host (trumpety v písni Nezůstávej s námi a kytara v bonusové skladbě Těch pár slov).

Vydavatelství: Freshart production
Mix: Ladislav Tupý
Mastering: Ladislav Tupý
Album art: Pavel Ladra | Kateřina Ladrová 


KROKY STAREJCH BLÁZNŮ

(2010)

První řadové album kapely Vesper vyšlo v roce 2010. Je na něm zachycena veškerá tvorba souboru od jeho vzniku v roce 2007. CD obsahuje čtrnáct písní, přičemž devět z nich se objevilo v roce 2009 samostatně na dvou demosnímcích (Odnikud nikam, Ani náhodou). Kapela se v této době teprve žánrově ukotvovala, přesto již zde cítíme důraz kladený na melodičnost písní a můžeme slyšet i vcelku úspěšné pokusy o vícehlasé vokály. Třešinkou na dortu jsou kytarová sóla tehdy ještě v podání Michala Bartůňka.

Vydavatelství: Freshart production
Mix: Ladislav Tupý
Mastering: Ladislav Tupý
Album art: Pavel Ladra